تشخیص کم کاری تیروئید در زنان باردار از چه نظر حائز اهمیت است
نوشته شده توسط : drmoussazadeh

باید دوز دارو در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید که تصمیم به باردار شدن دارند به خوبی تنظیم شود چرا که هیپوتیروئیدی می‌تواند بر رشد و نمو جنین تأثیر بگذارد و غالباً در طی حاملگی جایگزینی هورمون تیروئید برای آن‌ها تغییر می‌کند و بنابراین مراقبت بیشتری لازم است، زیرا داروها و مکمل‌های مختلفی (خصوصاً آهن) می‌توانند مشخصاً بر جذب هورمون تیروئید تأثیر بگذارند و بنابراین تنظیم سطح هورمون نیاز به مراقبت‌های بیشتری در طی بیماری یا تغییر داروها دارد.

 

تیروئید در نوزادان

کم کاری تیروئید در نوزادان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 

تشخیص کم‌کاری تیروئید با اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئید TSH" " و "T4" در غربالگری انجام می‌شود و اگر در نتیجه‌ آزمایش مشخص شود که نوزاد دچار دچار کم‌کاری تیروئید است، برای اطمینان آزمایش را دوباره چک می‌کنند، چون علاوه بر تشخیص فوری این بیماری در نوزاد،‌ باید درست و دقیق هم باشد، اگر درمان به موقع شروع شود، عوارض بیماری برگشت‌پذیر خواهد بود.

علل بروزکم کاری تیروئید در نوزادان چیست؟

عوامل زیادی مانند سن مادر (بالای ۴۰ سال)، ابتلای مادر به کم کاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های مقاربتی، مصرف بعضی داروها در مادر وجنین مانند آمیو دارو سیتوکین‌ها، دوپامین وآگونیست‌های آن، داروهای حاوی ید لیتیوم فنی تویین ریفامپین واستروئیدها، وزن کم نوزاد(زیر ۲۰۰۰گرم ) وزن بالا(بالای ۴۵۰۰ گرم )، جنس دختر، کمبود ید و پرکلرات و سمومی که در حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود، در بروز این بیماری نقش دارند و عوامل ژنتیکی نقش کم رنگی در این زمینه دارد .

 

چه زمانی آزمایش غربالگری تیروئید در نوزادان انجام می‌شود؟

این آزمایش سه تا پنج روز بعد از تولد نوزاد انجام می‌گیرد تا نوزاد از نظر بیماری کم‌کاری تیروئید و فنیل کتونوری غربالگری می‌شود و برای انجام این آزمایش از کف پای آن‌ها خون می‌گیرند.

چه تعداد از نوزادانی که تیروئید دارند، باید دائما دارو مصرف کنند؟

از بین نوزادان شناسایی شده حدود یک سوم آنها نوع گذرا هستند یعنی پس از مدتی دیگر نیاز به ادامه دارو ندارند ودو سوم دیگر نوع دایمی هستند که تا پایان عمر باید دارو مصرف کنند.

 

علائم و نشانه‌های بیماری پرکاری تیروئید چیست؟

تشخیص پرکاری تیروئید بر اساس علائم بالینی و آزمایشات خونی انجام می‌شود و بیشتر افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دچار علائمی مانند اضطراب، تپش قلب، لرزش، حرکات محدود و دردناک چشم، التهاب و قرمزی چشم، داشتن حالت خیره و گاهی بیرون زدگی چشم، عدم تحمل گرما، تعریق زیاد، کاهش وزن با وجود اشتهای طبیعی یا افزایش یافته و دچار تغییرات خلق و خو می‌شوند، در خانم‌ها اختلالات قاعدگی و در آقایان ناتوانی جنسی غیرممکن است دیده شود، البته پرکاری تیروئید گاهی اوقات بسیار شدید است و می تواند منجر به کاهش وزن شدید، اختلالات عضلانی، تنگی نفس و نارسایی قلبی نیز بشود، گاهی اوقات در افراد مسن ممکن است، علائم خیلی واضح نباشد و فقط کمی کاهش وزن، بی قراری، ضعیف شدن و بی حالی دیده شود، همچنین اندازه تیروئید نیز معمولاً بزرگ می‌شود و گاهی در لمس، گره‌ها و یا برجستگی‌هایی دیده می‌شود.

کم کاری مادرزادی تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیروئید تولید نمی کند. این شایعترین اختلال تیروئید در کودکان است که رایج ترین دلیل آن عدم رشد غده تیروئید در دوران بارداری یا قرار گیری آن در یک موقعیت غیر طبیعی در گردن است. پرکاری تیروئید در نوزادان معمولاً به دلیل آنتی بادی های محرک تیروئید تولید شده توسط مادران مبتلا به بیماری گریوز ایجاد می شود. دکتر فرهاد موسی زاده، متخصص جراحی عمومی اماده ارائه مشاوره های عالی در این زمینه به شما همراهان عزیز می باشند. برای دریافت نوبت، می توانید از قسمت نوبت دهی سایت اقدام کنید.





:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: